-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1762 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

فحش دادن به كساني كه شايد هرگز با آنها روبرو نشويم و آنها نيز هرگز فحش ما را نشنوند (مثل بازي كنان فوتبال در تلويزيون) چه حكمي دارد؟

در جواب سؤال هفتم توضيح داده شد كه بد زباني، تمسخر، شكستن حريم مردم، اگر چه به شخص خاصّي بر نگردد، اما جرم اخلاقي و ايماني محسوب ميشود و زباني كه مهار و كنترل نشود، صاحبش را بي آبرو خواهد كرد.

تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد



قرآن ميفرمايد: (و به خاطر بياوريد) هنگامي را كه دو فرشته راست و چپ كه همراه انسانند، اعمال او را دريافت ميدارند. انسان هيچ سخني را بر زبان نميآورد مگر اين كه همان دم، فرشتهاي مراقب و آماده براي انجام مأموريت (و ضبط آن) است.(1)

پس هر سخني كه انسان به زبان ميآورد، توسط فرشتگان الهي ضبط ميشود كه اگر سخن به صواب بوده، بر آن ثواب بار كنند و اگر بيهوده بوده، بر آن عذاب بار كنند و هر كدام از ثواب و عذاب به مرتبت و منزلت عمل، تضعيف و تشديد ميشود، مثلاً اگر پشت سرِ كسي حرفي زد يا خداي ناكرده فحش داد يا تهمت بار كرد، هر كدام از آنها عاقبت خاص خود را خواهد داشت و عذاب آن از مرحله ضعيف به مرتبه قوي خواهد رسيد. همين گونه است اگر شخص شناخته شده باشد.

در عين حال فحش دادن پشت سرِ كسي كه او را نميشناسند و فحش را نميشنود، اگر از مصاديق غيبت نباشد، حدّاقلّ از مصاديق مسخره كردن و بدزباني است كه خداوند بر آن وعده عذاب داده است.(2)

پي نوشتها:

1. سوره ق (50) آيات 17 و 18.

2. سوره همزه (104) آيه 1.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.